Wednesday, 29 April 2009

Η ΚΥΡΙΑ Χ. ΔΙΗΓΕΙΤΑΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ


Από μικρή δε συμπαθούσα τους εκπαιδευτικούς. Στα θετικά μαθήματα ήμουνα πιο καλή από τα θεωρητικά. Ο μπαμπάς ήτανε τμηματάρχης στο υπουργείο δημοσίων έργων και ήθελε να γίνω πολιτικός μηχανικός για να με βάλει στο υπουργείο. Έτσι έδωσα εξετάσεις, αλλά δυστυχώς μπήκα μαθηματικός. Τελείωσα σχετικά εύκολα με πτυχίο «σχεδόν καλώς 5,6» και έκανα τα χαρτιά μου για διορισμό.

Η επετηρίδα των μαθηματικών ήταν χάλια κι έτσι μέχρι να διοριστώ πέρασαν αρκετά χρόνια. Στην αρχή έκανα κάποια ιδιαίτερα. Πολύ το άγχος τους. Είχαν από μένα την απαίτηση να μάθω στα παιδιά ότι δεν μπορούσαν να μάθουν στο σχολείο και με θεωρούσαν υπεύθυνη για όλα. Μίλησε κάποιος συγγενής και με προσέλαβαν σε ένα φροντιστήριο. Αυτό ήταν κάτεργο και όχι δουλειά. Ήθελαν να γράφω σημειώσεις. Στην τάξη ήταν παιδιά από διαφορετικά σχολεία και ήθελαν άλλες ασκήσεις το καθένα. Ο ιδιοκτήτης όλο ερχόταν από το παραθυράκι και παρακολουθούσε. Ακόμα ζητούσε από τα παιδιά τη γνώμη τους για τους καθηγητές. Τα παράτησα γρήγορα. Ύστερα ήρθε ο γάμος και τα παιδιά, οπότε για μερικά χρόνια σταμάτησα να δουλεύω.

Αργότερα έκανα τα χαρτιά μου για αναπληρώτρια. Ο άντρας μου είχε κάποιο γνωστό από την κλαδική που με έστειλε σε δική του υπάλληλο στη διεύθυνση δευτεροβάθμιας. Έτσι τοποθετήθηκα σε ένα γυμνάσιο σχετικά κοντά στο σπίτι μου. Ο διευθυντής ήταν καλός άνθρωπος και του είχαν μιλήσει για μένα από την τοπική κι έτσι δεν είχα προβλήματα. Οι άλλοι καθηγητές δεν με είδαν σαν αναπληρώτρια με πολύ καλό μάτι, αλλά έκανα την πάπια. Για πρώτη χρονιά ανέχτηκα κάποια ριξίματα στο πρόγραμμα, αλλά μικρό το κακό. Ευτυχώς είχα όλο πρώτη γυμνασίου. Καμία σχέση η δουλειά εδώ και στο φροντιστήριο. Κανένας δε με έλεγχε. Δεν είχα το άγχος να προλάβω την ύλη. Τα έλεγα και όποιος ήθελε ας τα πρόσεχε. Ας δουλέψουν και τα φροντιστήρια. Για τα λεφτά που με πλήρωναν και πολλά έκανα. Έβαλα σε όλους μεγάλους βαθμούς και δεν είχαν παράπονο. Ας το βρουν από αλλού. Εγώ θα βγάλω το φίδι από την τρύπα;

Την επόμενη και τη μεθεπόμενη χρονιά τοποθετήθηκα αναπληρώτρια στο λύκειο της γειτονιάς μου. Με φόβιζε στην αρχή το ότι ήταν λύκειο, αλλά γρήγορα κατάλαβα ότι δεν υπήρχε πρόβλημα. Κανένας δεν ενδιαφερόταν για τίποτα. Οι μαθητές πήγαιναν όλοι φροντιστήριο, γιατί τότε ήταν οι δέσμες, και στο σχολείο έρχονταν μόνο για τα τυπικά. Ωραία χρόνια τότε στο λύκειο. Ήταν η χρυσή εποχή! Δεν είχαμε την παραμικρή ευθύνη. Το μεγάλο καλό ήταν ότι η διευθύντρια ήταν πολύ καλή μας γνωστή και γρήγορα τα κατάφερα και γίναμε και φίλες. Έτσι με βοηθούσε όταν οι μόνιμοι πήγαιναν να με ρίξουν στην κατανομή ή στο πρόγραμμα.

Ύστερα ήρθε ο διορισμός. Κοιτάζω την εφημερίδα και διαβάζω : Γ’ περιφέρεια Περανησίου. Και λέω που είναι αυτό; Ψάξαμε με τον άντρα μου το χάρτη και το βρήκαμε. Ε, όχι δα! σιγά μην πάω εκεί! Πήραμε αμέσως τηλέφωνο κάποιο φίλο του άντρα μου με πολλές διασυνδέσεις και αυτός μας παρέπεμψε σε ένα γνωστό του στο υπουργείο. Αυτός τα κανόνισε να μην πάω στο Περανήσι αλλά να πάρω απόσπαση στη γραμματεία του ΙΕΚ της περιοχής μου. Υπήρχε όμως ακόμα ένα πρόβλημα: το Περανήσι είχε 12 μόρια, ενώ η περιοχή μου μόνο 2. Τελικά μετά από σκληρό αγώνα και πολλά τηλεφωνήματα ήρθαμε σε επαφή με κάποιο βουλευτή που τα κατάφερε να υπογράψει ο υφυπουργός ότι η απόσπασή μου γινόταν «για τις ανάγκες της υπηρεσίας» κι έτσι θα ήμουνα κοντά στο σπίτι μου αλλά θα έπαιρνα τα μόρια του Περανησίου. Με πήρε τηλέφωνο να μου κλαφτεί ο διευθυντής από το Περανήσι, αλλά του το έκλεισα. Στο ΙΕΚ έμεινα 3 χρόνια. Φρόντισαν οι γνωστοί να μη φύγω. Με βόλευε τότε το απογευματινό ωράριο. Επίσης ήμασταν τόσοι πολλοί αποσπασμένοι εκεί που ουσιαστικά δεν είχα αντικείμενο εργασίας. Ο διευθυντής ήταν καλός άνθρωπος και του είχαν μιλήσει για μένα από το υπουργείο κι έτσι με άφηνε να μην έρχομαι αρκετές μέρες ή να φεύγω νωρίτερα όποτε ήθελα.

Επειδή μου είπαν ότι θα ήταν δύσκολο να ξαναπάω στο ίδιο ΙΕΚ, έκανα αίτηση για μετάθεση. Ευτυχώς είχα μαζέψει κάμποσα μόρια και ήρθα στη δική μου περιφέρεια. Βοήθησε και κάποιος άλλος γνωστός, ήταν και συγγενής μου ο προϊστάμενος του γραφείου δευτεροβάθμιας κι έτσι τα κατάφερα να πάρω οργανική θέση στο λύκειο της γειτονιάς μου, αυτό που είχα υπηρετήσει δύο χρόνια αναπληρώτρια και η διευθύντρια ήταν πια κολλητή μου φίλη. Για να είμαι ειλικρινής θα προτιμούσα γυμνάσιο, γιατί τότε ακουγόταν για αλλαγές στα λύκεια κι εγώ την πίεση δεν τη μπορώ, αλλά δεν υπήρχε κενή οργανική σε γυμνάσιο τόσο κοντά στο σπίτι μου.

Τώρα πήγα στο σχολείο με άλλο αέρα. Ήμουν πλέον μόνιμη και δεν θα ανεχόμουνα εξυπνάδες. Πάλεψα, με βοήθησε και η φίλη μου διευθύντρια, και κέρδισα να μην έχω πολλά αντικείμενα και να με βολεύει το πρόγραμμα. Έχουμε εξοχικό και κάθε Σαββατοκύριακο φεύγουμε. Έτσι την Παρασκευή πρέπει να έχω το πολύ τις 3 πρώτες ώρες και τη Δευτέρα να αρχίζω μετά την 4η ώρα. Τις άλλες μέρες δεν μπορώ ούτε πρώτη ώρα, ούτε 6η και 7η. Δεν θέλω κενά που είναι χαμένος χρόνος. Μόνο την Πέμπτη θέλω δύο ώρες συνεχόμενο κενό για να πηγαίνω στη λαϊκή.

Καθώς ήμουν 3 χρόνια στο ΙΕΚ είχα αποκοπεί από το λύκειο. Τη χρονιά αυτή γινόταν αναβρασμός. Ο Αρσένης ήθελε να κάνει τη μεταρρύθμισή του σε βάρος μας. Ήθελε να μας χαλάσει το βόλεμά μας και να μας πολλαπλασιάσει τη δουλειά χωρίς να μας πληρώσει πάρα πάνω. Ήμουν από αυτούς που αντέδρασαν έντονα! Μάλωσα και με τον άντρα μου. Του είπα: εντάξει με το ΠΑΣΟΚ είμαστε, αλλά να μαζέψει τον Αρσένη γιατί δεν θα το ξαναψηφίσω. Μαζί με τους Νεοδημοκράτες και τους Κουκουέδες που ήθελαν να κάνουν αντιπολίτευση, συσπειρωθήκαμε ενάντια στις αλλαγές. Εγώ η ίδια μίλησα στους μαθητές που δίσταζαν και τους εξήγησα γιατί πρέπει κι αυτοί να αγωνιστούν. Υπερηφανεύομαι ότι τι λύκειό μου έκανε από τις πιο δυναμικές και πιο μακροχρόνιες καταλήψεις. Τελικά ευτυχώς τον Αρσένη τον κόψανε και πολλά από αυτά που έκανε τα πήραν πίσω. Δυστυχώς κάποια μείνανε, αλλά τέλος πάντων.

Είμαι τώρα στο λύκειο της γειτονιάς μου 5 χρόνια. Δε σκοπεύω να το κουνήσω από εδώ. Το σπίτι μου απέχει 3 λεπτά με τα πόδια. Έχουν πάρει σύνταξη ή μετάθεση κάποιοι μαθηματικοί κι έτσι έχω τη δεύτερη οργανική στην ειδικότητά μου. Διαλέγω κάθε χρόνο τα μαθήματα που θέλω να κάνω και επιβάλλω τους όρους μου στο πρόγραμμά μου. Η φίλη μου διευθύντρια, η οποία επανεξελέγη με τη βοήθειά μου μέσω γνωστών από το ΠΑΣΟΚ, μου στέκεται σε όλα. Με αφήνει να λείπω όταν έχω δουλειά, ή να φεύγω πιο νωρίς. Σε γιορτές και εκδρομές μου επιτρέπει να εξαφανίζομαι. Το καλοκαίρι με βάζει ότι δεν κάνω χρήση αδείας και πληρώνομαι, ας μην πατάω στο σχολείο αφού λείπω διακοπές. Τι γκρινιάζουν κάποιοι, από την τσέπη τους τα παίρνω; Στις στάσεις εργασίας και στις απεργίες ενώ δεν πηγαίνω σχολείο και όλοι με θεωρούν απεργό, δε με δηλώνει κι έτσι δε μου κόβουν χρήματα. Σιγά τα λεφτά που παίρνουμε, να μας κόψουν κιόλας! Έχουμε κάνει ωραία ομάδα οι παλιοί και ντόπιοι καθηγητές και με τη βοήθεια και της διευθύντριας, δεν αφήνουμε κάποιους πονηρούς να κάνουν εξυπνάδες ότι τάχα μου δουλεύουν για το καλό της παιδείας.

Για τη δουλειά μου στην τάξη κανείς δε μπορεί να με κατηγορήσει. Βγάζω την ύλη μου έγκαιρα και βάζω το υποχρεωτικό διαγώνισμα το 1ο τετράμηνο. Από ασκήσεις κάνω όσες προλάβω. Σιγά! Αφού όλοι πάνε φροντιστήριο, ας δουλέψουν εκεί αν θέλουν. Βαθμούς βάζω από 15 ως 20 για να μην έχει παράπονο κανένας. Εγώ θα βγάλω το φίδι από την τρύπα; Ας το βρουν από αλλού. Θα διώξουμε τους μαθητές από το λύκειο και θα χαθούν δικές μας οργανικές θέσεις; Αρχή μου είναι να μην απορρίπτεται κανείς στο λύκειο. Στις πανελλήνιες ας κόψουν το λαιμό τους. Για μένα όμως δε θα μπορούν να πουν τίποτα.
Η οικογένειά μου ήταν πάντα με τη Νέα Δημοκρατία. Ο πατέρας μου είχε σχέσεις με βουλευτές και υπουργούς της. Σα φοιτήτρια ήμουνα με την ΟΝΝΕΔ. Ο άντρας μου από το 81 ήταν στο ΠΑΣΟΚ κι αυτό μας βοήθησε σε πολλά. Τώρα που ίσως αλλάξουν τα πράγματα προσπαθώ να αποκαταστήσω τις διασυνδέσεις του μπαμπά με τη Νέα Δημοκρατία και τις δικές μου από το πανεπιστήμιο. Πάντα χρειάζεται να έχεις επαφές με αυτούς που είναι στην κυβέρνηση.

Μπορεί να ήμουνα ως τώρα με το ΠΑΣΟΚ και να το ψήφιζα, αλλά η αλήθεια να λέγεται. Δε μας έδωσε τα λεφτά που μας έπρεπαν. Με τη λεγόμενη μεταρρύθμιση προσπάθησε να διαλύσει τα σχολεία. Ζητούσε από εμάς υπερβολική δουλειά. Άσε που ήθελε να μας κάνει αξιολόγηση! Ποιος είναι αυτός που θα με κρίνει εμένα; Η τωρινή αξιολόγηση σαχλαμάρα είναι γιατί η διευθύντριά μου θα μου βάλει σε όλα άριστα και ο σύμβουλος ακούει τον προϊστάμενο που είναι συγγενής μου. Όμως το θέμα δεν είναι εκεί. Αν γίνει η αρχή μπορεί να προχωρήσουμε σε άλλα, οπότε άστα να πάνε, θα διαλύσουν πάλι την παιδεία. Ελπίζω τώρα να βγει η Νέα Δημοκρατία και να βάλει κάποια πράγματα στη θέση τους. Να παγώσει τις ανοησίες για αξιολογήσεις. Να ξανακάνει το λύκειο ήσυχο όπως ήτανε αποσυνδέοντας από αυτό τις εξετάσεις για τα πανεπιστήμια. Άκου εξετάσεις και στη δευτέρα λυκείου! Μια χαρά δεν ήμασταν με τις δέσμες; Εγώ πάντως θα την ψηφίσω τη Νέα Δημοκρατία!

Γενικά μπορώ να πω μου είναι ανεκτή η δουλειά στο σχολείο. Λίγες ώρες δουλειά, βολικό ωράριο, μεγάλες διακοπές. Τα λεφτά έπρεπε να είναι περισσότερα. Μπαίνω βέβαια σε διάφορες επιτροπές και κάτι γίνεται. Πήγα να κάνω και ενισχυτική αλλά τα παλιόπαιδα έφευγαν και διαλύθηκαν τα τμήματά μου. Εκείνο που μου τη δίνει είναι η τάξη και τα παιδιά, αλλά δεν μπορεί να τα έχει κανείς όλα. Έρχονται τα σκασμένα στο σχολείο και δεν έχουν μάθει από το σπίτι τους να φέρονται. Δεν το μπορώ το μάθημα, κοιτάω να το αποφεύγω όσο μπορώ. Λέω πάντα ναι σε γιορτές, περιπάτους, εκδρομές κλπ. Όμως επειδή δε θέλω ευθύνες και πάντα μπορεί κάτι να συμβεί, αποφεύγω να πηγαίνω οπουδήποτε εκτός σχολείου. Άλλωστε έχω και τις δικές μου δουλειές να κάνω. Ξέχασα να σας πω ότι είμαι πιστή στο νόμο και κάθε χρόνο παίρνω όλες τις άδειες που δικαιούμαι. Έχουμε και φίλο ιδιώτη γιατρό αλλά και πολύ γνωστό το διευθυντή στο κρατικό νοσοκομείο και μου γράφουν ότι θέλω. Από τον προϊστάμενο δεν υπάρχει πρόβλημα γιατί είμαστε και συγγενείς. Μπορώ να πάρω με τις γνωριμίες μου απόσπαση σε διοικητική θέση, αλλά δε με συμφέρει λόγω ωραρίου και λιγοστών διακοπών. Την επόμενη φορά θα φροντίσω να γίνω υποδιευθύντρια για να έχω και περισσότερα λεφτά και λιγότερες ώρες μάθημα. Η διευθύντρια έχει πολλές ευθύνες και δεν τις θέλω με τίποτα.
Εκείνο που με κάνει έξαλλη είναι κάποιοι συνάδερφοι που το παίζουν οι ιδεολόγοι της παιδείας. Δήθεν θέλουν παραπάνω ώρες γιατί δεν προλαβαίνουν να κάνουν παραπάνω ασκήσεις, μοιράζουν στα παιδιά φωτοτυπίες για φιγούρα, θέλουν να κάνουν εργαστήρια, βάζουν συχνά τεστ και διαγωνίσματα και όλο τάχα μου προσπαθούν να μη χάνουν μάθημα. Αυτοί ένα μόνο στόχο έχουν: να κατασυκοφαντήσουν τους υπόλοιπους καθηγητές ότι δήθεν δε δουλεύουν και μαζί όλο τον κλάδο. Εγώ αυτούς δεν τους μιλάω καθόλου αλλά τους παρακολουθώ και όποια παρατυπία κάνουν την καταγγέλλω και στη διεύθυνση και στους μαθητές και στον προϊστάμενο δευτεροβάθμιας. Δεν είναι δυνατόν κάποιοι να μας χαλάνε την πιάτσα.

Κατηγορεί ο κόσμος τους καθηγητές ότι δε δουλεύουν και τέτοια. Ας λένε ό,τι θέλουν! Στο κάτω-κάτω να δουλέψουν και τα φροντιστήρια. Εμείς για τα λεφτά που παίρνουμε και πολλά προσφέρουμε! Γιατί δεν κοιτάνε τους δασκάλους και τους γυμναστές που δεν κάνουν τίποτα; Γιατί δεν κοιτάνε το υπόλοιπο δημόσιο που όλοι μέρα οι υπάλληλοι κάθονται; Με τους καθηγητές τα βάλανε; Ας αρχίσουν από τους πολιτικούς πρώτα! Ας μας δώσουν εμάς λεφτά και θα δούνε! Όταν όμως λέω λεφτά δεν εννοώ μικροαυξήσεις. Και όχι επιδόματα, αλλά να μετράνε στη σύνταξη! Οι εφοριακοί γιατί πληρώνονται τόσα πολλά; Αφήστε λοιπόν τους καθηγητές και μη κατασυκοφαντείτε τον κλάδο! Υπάρχουν και άλλοι πολλοί χειρότεροι.

Αυτή λοιπόν είμαι εγώ και σε όποιον αρέσω! Σας είπα την ιστορία μου και τις απόψεις μου για την παιδεία. Μην ασχολείσθε λοιπόν άλλο μαζί μου!

Κυρία Χ.

(Για την αναδημοσίευση: Βαγγέλης Κολτσάκης, Εκπαιδευτικός)

(Πηγή:www.meafora.gr)