Thursday, 9 April 2009

Εθνική μας γλώσσα τα... Αγγλικά


ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Εύη Σαλτού

«Αποφασίσαμε να αρχίσει η Μαρία τα αγγλικά της όταν ακόμη ήταν στο νηπιαγωγείο. Στην αρχή βέβαια το μάθημα ήταν περισσότερο ένα παιχνίδι λέξεων. Σήμερα είναι μαθήτρια της Δ΄ Δημοτικού και όπως όλα δείχνουν στα μέσα του Γυμνασίου θα έχει δώσει τις εξετάσεις της για το ανώτερο πιστοποιητικό γλωσσομάθειας».

Τέσσερις ώρες την εβδομάδα η 10χρονη Μαρία παρακολουθεί το μάθημα Αγγλικών στο φροντιστήριο. Όπως λέει στα «ΝΕΑ» η μητέρα της, κ. Νατάσσα Γλυνού, η μικρή μαθήτρια ξεκίνησε σχετικά νωρίς το φροντιστήριο ξένων γλωσσών, καθώς «δεν θέλαμε να δίνει εξετάσεις για τα διπλώματα όταν θα είναι στις τελευταίες τάξεις του Γυμνασίου ή ακόμη και στο Λύκειο, όπου θα πρέπει να επικεντρωθεί στα μαθήματα του σχολείου. Η αλήθεια είναι ότι στην αρχή φοβηθήκαμε μην τυχόν μπερδευτεί, τελικά όμως δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα».

Η γνώση των αγγλικών έχει γίνει πλέον απαραίτητη. Σύμφωνα με παλαιότερο Ευρωβαρόμετρο, με θέμα «Οι Ευρωπαίοι και οι γλώσσες», περίπου τέσσερις στους δέκα (38%) κατοίκους ευρωπαϊκών χωρών μιλούν ως δεύτερη γλώσσα την αγγλική, ενώ ακολουθούν η γαλλική, η γερμανική και η ισπανική γλώσσα (6%). Στη χώρα μας, η εκμάθηση των αγγλικών τα τελευταία χρόνια αρχίζει συνήθως από την ηλικία των 8 ετών ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις που από το νηπιαγωγείο τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την ξένη γλώσσα. Όπως προκύπτει από στοιχεία της μελέτης του Ευρωπαϊκού Δικτύου για την εκπαίδευση «Ευρυδίκη», το 2005 το 44,3% των μαθητών Δημοτικού μάθαινε αγγλικά ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τους μαθητές Γυμνασίου εκτοξεύθηκε σε 97,6%. Παρ΄ όλο που τα μαθήματα Αγγλικών αρχίζουν στο σχολείο στην Γ΄ Δημοτικού, οι γονείς θεωρούν απαραίτητο το φροντιστήριο. Σήμερα, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, σε ολόκληρη την Ελλάδα λειτουργούν περισσότερα από 7.100 κέντρα ξένων γλωσσών, από τα οποία περίπου τα 2.030 βρίσκονται στην Αθήνα και τον Πειραιά.

Το κόστος
«Δίνω 102 ευρώ τον μήνα για τα μαθήματα Αγγλικών της μικρής και όσο θα ανεβαίνει τάξεις, θα πληρώνουμε και περισσότερα. Σε αυτά πρέπει να προσθέσει κανείς και το κόστος των βιβλίων, το οποίο κυμαίνεται από 100 έως 180 ευρώ, ανάλογα με το επίπεδο», λέει η κ. Γλυνού. Σύμφωνα με στοιχεία του ερευνητή- εκπαιδευτικού κ. Χρήστου Κάτσικα, οι ιδιωτικές δαπάνες για την εκμάθηση ξένης γλώσσας (δίδακτρα, εξέταστρα, αγορά ξενόγλωσσων φροντιστηριακών βιβλίων) ξεπερνούν τα 800 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Με δύο παιδιά στην Ε΄ Δημοτικού και την Α΄ Γυμνασίου, ο κ. Δημήτρης Κοντός πληρώνει 200 ευρώ τον μήνα για αγγλικά. «Ξεκίνησαν στη δευτέρα και την τρίτη τάξη αντίστοιχα. Και μάλιστα το μεγάλο μου παιδί θα δώσει φέτος για ένα δίπλωμα πριν από το Lower. Τα έξοδα από τα φροντιστήρια για μία οικογένεια είναι πολλά», λέει ο αντιπρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδος.

Όπως τονίζει η κ. Ρόζα Αντωνακάκη, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών της Δημόσιας Εκπαίδευσης (ΠΕΚΑΔΕ), η εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας σε ευρωπαϊκό επίπεδο προσδιορίζεται με γνώμονα έξι επίπεδα γλωσσομάθειας (Α1- Α2- Β1-Β2- Γ1- Γ2) που έχει ορίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση και καθένα από τα οποία υποδηλώνει την καλή, πολύ καλή ή άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας.

7.100 ιδιωτικά κέντρα εκμάθησης ξένων γλωσσών λειτουργούν σε όλη τη χώρα

Το σχολείο δεν δίνει τα πτυχία που «κυνηγούν» οι μαθητές


ΠΕΡΙΠΟΥ160.000 υποψήφιοι συμμετέχουν κάθε χρόνο στη χώρα μας στις εξετάσεις πιστοποίησης αγγλικής γλώσσας. Τα Ελληνόπουλα μάλιστα αποδεικνύονται οι πιο μικροί σε ηλικία μαθητές στην Ευρώπη που δίνουν εξετάσεις για να πάρουν τα διπλώματα. Όπως επισημαίνουν υπεύθυνοι του Cambridge ΕSΟL- τμήμα του Πανεπιστημίου του Cambridge, την ώρα που στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες ένας μαθητής για να φτάσει από το επίπεδο του Lower σε αυτό του Ρroficiency χρειάζεται τρία χρόνια και τέσσερις μήνες, στην Ελλάδα η προσπάθεια γίνεται μέσα σε 15 μήνες ή και σε ακόμα μικρότερο χρονικό διάστημα.

«Τα πιστοποιητικά Lower, Αdvanced, Ρroficiency συνήθως προτιμώνται από τους μαθητές ή τους γονείς των μαθητών, διότι οδηγούν σε πιστοποιητικά που περιλαμβάνονται στα προσόντα που ζητά το ΑΣΕΠ ή εξασφαλίζουν επάρκεια διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας. Επομένως έχουν χρηστική αξία διότι συνδέουν τη γλωσσομάθεια με την αγορά εργασίας», επισημαίνει η κ. Αντωνακάκη.

Όπως υποστηρίζει ο κ Λεωνίδας- Φοίβος Κόσκος, διευθύνων σύμβουλος της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, φορέας που πραγματοποιεί τις εξετάσεις αμερικανικού πανεπιστημίου σε όλη την Ελλάδα, «το Μichigan φαίνεται να συγκεντρώνει την προτίμηση της συντριπτικής πλειονότητας των υποψηφίων, ενώ πολλοί συμμετέχοντες δίνουν εξετάσεις για περισσότερες από μία πιστοποιήσεις μέσα σε έναν χρόνο».

Ωστόσο, εκτός από τα βασικά πιστοποιητικά, όπως σημειώνει η κ. Αντωνακάκη, «πολλοί μαθητές επιλέγουν και τις εξετάσεις σε χαμηλότερα επίπεδα είτε διότι επιθυμούν να δοκιμάσουν τις γνώσεις και τις δυνατότητές τους είτε διότι θέλουν να αποκτήσουν εμπειρία των εξετάσεων είτε διότι τους παρακινούν οι δάσκαλοί τους, ή ακόμη διότι στη χώρα μας η απόκτηση ενός “χαρτιού” είναι αυτοσκοπός». Σύμφωνα με την κ. Αγγελική Βασιλειάδου, ιδιοκτήτρια φροντιστηρίου στην περιοχή της Νέας Φιλαδέλφειας, έχει παρατηρηθεί ότι «όσα παιδιά έδιναν εξετάσεις γι΄ αυτά τα “μικρά” διπλώματα, πήγαιναν με λιγότερο άγχος στις εξετάσεις των βασικών πιστοποιητικών».

Τα πιστοποιητικά
Όπως επισημαίνει η κ. Μαρία Χαρίτου, πρώην πρόεδρος της ΠΕΚΑΔΕ και σχολικός σύμβουλος Βοιωτίας- Φωκίδας, το μεγάλο πρόβλημα που έχει η ελληνική κοινωνία είναι ότι επιδίδεται σε ένα κυνήγι πιστοποιητικών. «Πολύ συχνά οι γονείς μάς ρωτούν: “Θα έχει τελειώσει τα αγγλικά του το παιδί μέχρι το Γυμνάσιο;”. Τους ενδιαφέρει δηλαδή από την αρχή πότε θα δώσουν εξετάσεις, χάνοντας την ουσία της εκμάθησης μία ξένης γλώσσας. Δε φταίνε όμως οι γονείς, έτσι έχει διαμορφωθεί το σύστημα».

«Τα παιδιά θα μπορούσαν να μάθουν αγγλικά στο σχολείο, αρκεί να το καταλάβει και η πολιτεία», λένε καθηγητές και γονείς.

Όπως τονίζει η κ. Μαρία Χαρίτου, η διδασκαλία και η εκμάθηση των αγγλικών στο σχολείο πάσχει. «Υπάρχουν προβλήματα μεθοδολογίας αλλά και λειτουργικά προβλήματα. Αρχικά είναι λίγες οι ώρες που διδάσκεται η γλώσσα ενώ χάνονται ακόμη περισσότερες από αργίες, απεργίες, καταλήψεις, εκδρομές. Έτσι, αντί για 70 ώρες, καταλήγει να γίνονται οι μισές». Παράλληλα, συμπληρώνει, μεγάλο πρόβλημα αποτελεί και το γεγονός ότι στο ελληνικό σχολείο έχουμε ακόμη πολυπληθείς τάξεις των 23, 25, ακόμη και 28 μαθητών.

Από την πλευρά του ο κ. Δημήτρης Κοντός επισημαίνει ότι πρέπει «να εξασφαλίζει το σχολείο πιστοποιητικό γλωσσομάθειας. Έτσι και οι οικογένειες θα γλιτώσουν το κόστος, αλλά και τα παιδιά μας θα εξοικονομήσουν τέσσερις με έξι ώρες που αναγκάζονται τώρα να χάνουν τρέχοντας στο φροντιστήριο».

(πηγή: ΤΑ ΝΕΑ, 9/4/2009)