Friday, 26 September 2008

To σχολείο δεν δίνει Lower

Οι γονείς στέλνουν τα παιδιά στο φροντιστήριο για να πάρουν το δίπλωμα

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Καρολίνα Παπακώστα kpapakosta@dolnet.gr

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2008 "TA NEA"
«Ο μεγάλος μου γιος ξεκίνησε Αγγλικά στο σχολείο στη Δ΄ δημοτικού. Μέχρι την ΣΤ΄ δεν τον έστειλα σε φροντιστήριο, από επιλογή. Αν και η δουλειά που γινόταν στην τάξη ήταν καλή, μετά αποφάσισα να κάνει μαθήματα και εκτός σχολείου, γιατί ήθελα να πάρει γρήγορα το Lower.

O μικρός μου γιος θα δώσει τώρα τον Δεκέμβριο για το πρώτο δίπλωμα και πηγαίνει φροντιστήριο, γιατί είμαι πλέον πεπεισμένη ότι δεν θα είχε πιθανότητες να το πάρει αλλιώς», λέει στα «ΝΕΑ» η κ. Μαριέττα Μουρούτη.

Αν και τονίζει ότι πλέον κάνουν περισσότερες ώρες στο σχολείο, σε σύγκριση με την εποχή που ήταν μαθητής ο μεγάλος γιος της, ωστόσο θεωρεί ότι «σε υψηλό επίπεδο, δηλαδή λίγο πριν από το δίπλωμα, δεν επαρκούν οι ώρες στο σχολείο. Βλέπω ότι στο φροντιστήριο εντατικοποιείται το πρόγραμμα, αυξάνονται δηλαδή οι ώρες και κάνουν προσομοίωση εξετάσεων, πράγμα που δεν συμβαίνει στο σχολείο». Η κ. Μουρούτη έστειλε και τα δύο παιδιά της σε φροντιστήριο ξένων γλωσσών, θα επιθυμούσε όμως το σύστημα διδασκαλίας τους στα σχολεία να ήταν διαφορετικό και να μπορούσαν να ετοιμάσουν τους γιους της για τις εξετάσεις γλωσσομάθειας, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει: «Με επτά χρόνια μάθημα, θα έπρεπε σίγουρα να μπορείς να παίρνεις το Lower».

Στις πρώτες θέσεις
Η Ελλάδα καταλαμβάνει μία από τις πρώτες θέσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσον αφορά την εκμάθηση ξένων γλωσσών, μαζί με Λιθουανία, Ε σθονία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Φινλανδία, Σουηδία και Ισλανδία. Σε αυτές τις οκτώ χώρες, πάνω από το 70% των μαθητών Γυμνασίου διδάσκονται τουλάχιστον δύο ξένες γλώσσες, σύμφωνα με μελέτη του Ευρωπαϊκού Δικτύου για την εκπαίδευση «Ευρυδίκη» το 2005. Φυσικά τα Αγγλικά είναι η πρώτη προτίμηση των Ελλήνων όταν πρόκειται για ξένη γλώσσα και πλέον η διδασκαλία τους είναι και υποχρεωτική.

Όμως η πλειονότητα των Ελλήνων μαθητών καταφεύγει στη λύση του φροντιστηρίου ξένων γλωσσών όταν επιθυμεί να αποκτήσει κάποιο δίπλωμα. Και, φυσικά, αυτό συνεπάγεται και επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού κατά 50 με 150 ευρώ μηνιαίως, ανάλογα με το επίπεδο του μαθητή και το φροντιστήριο που θα επιλέξουν.

Χαμένες ώρες
Σύμφωνα με την κ. Χαρίτου, πρώην πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Αγγλικής της Δημόσιας Εκπαίδευσης και καθηγήτρια Αγγλικών για 28 χρόνια, «υπάρχουν μια σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές σε καυτά ζητήματα που πρέπει οπωσδήποτε να γίνουν προκειμένου η διδασκαλία των Αγγλικών στο σχολείο να είναι επαρκής και τα παιδιά να έχουν τη δυνατότητα τουλάχιστον στο τέλος του γυμνασίου να πάρουν το Lower. Το πρώτο ζήτημα είναι ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα. Όταν η μικρότερη τάξη που μπορούμε να έχουμε είναι 25 ατόμων, δεν μπορεί να γίνει σωστή δουλειά. Το δεύτερο είναι το ωράριο. Με 3 ώρες σε Α΄ γυμνασίου και λυκείου και 2 ώρες σε Β΄ και Γ΄ γυμνασίου και λυκείου, συν τις χαμένες ώρες, πάλι δεν μπορεί να γίνει αποδοτικό μάθημα.


Χρειάζονται νέα προγράμματα και βιβλία

«ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ μας σύστημα δεν διασφαλίζει σήμερα μια ποιοτικά αναβαθμισμένη διδασκαλία των ξένων γλωσσών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τμήμα της διαδικασίας εκμάθησης ξένων γλωσσών να μεταφέρεται στην ιδιωτική πρωτοβουλία και έτσι να ενισχύονται οι μορφωτικές ανισότητες», υποστηρίζει ο κ. Κώστας Μανιάτης, πρόεδρος της ΟΛΜΕ. Προσθέτει μάλιστα ότι «για την ουσιαστική αναβάθμιση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης που παρέχεται στα σχολεία, σε τέτοιον βαθμό ώστε να διασφαλίζεται το αναγκαίο επίπεδο γλωσσομάθειας χωρίς την ανάγκη προσφυγής στον ιδιωτικό τομέα, απαιτούνται νέα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία για την ξενόγλωσση εκπαίδευση, η εξασφάλιση επαρκούς υλικοτεχνικής υποδομής, κατάλληλος διδακτικός εξοπλισμός, η ύπαρξη σταθερής εργασιακής σχέσης για το εκπαιδευτικό προσωπικό, λειτουργία τμημάτων με μέγιστο αριθμό μαθητών σε αυτά τους 15, ουσιαστική σύνδεση της δημόσιας ξενόγλωσσης εκπαίδευσης με το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας».


«Πρέπει να αυξηθούν οι ώρες»

Η κ. ΡΟΖΑ Αντωνακάκη, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Αγγλικής της Δημόσιας Εκπαίδευσης, επισημαίνει κάποιες επιπλέον ελλείψεις που συμβάλλουν στην αδυναμία του σχολείου να οδηγήσει τους μαθητές σε κάποιο δίπλωμα: «Περιορισμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και ιδιαίτερα εκείνων που διδάσκουν στο Δημοτικό. Μικρός αριθμός σχολικών συμβούλων αγγλικής γλώσσας οι οποίοι ανήκουν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και απουσία σχολικών συμβούλων αγγλικής γλώσσας για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Και προκατάληψη σχετικά με την ποιότητα της διδασκαλίας ξένων γλωσσών και της εκμάθησης της Αγγλικής στο δημόσιο σχολείο, η οποία οδηγεί σε απαξίωση του θεσμού και αποθάρρυνση των εκπαιδευτικών». Προσθέτει μάλιστα ότι «είναι επιτακτική ανάγκη να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας».

Για την καθηγήτρια Αγγλικών κ. Κατερίνα Κουβούση, τα προβλήματα στη διδασκαλία της γλώσσας στα δημόσια σχολεία είναι μια καθημερινή πραγματικότητα και έχουν ως αποτέλεσμα να ωθούνται οι μαθητές στα φροντιστήρια ξένων γλωσσών. Επισημαίνει ότι «είναι εξαιρετικά δύσκολο κάποιος να δώσει εξετάσεις γλωσσομάθειας στηριζόμενος μόνο σε όσα διδάσκεται στο σχολείο. Φυσικά, υπάρχουν μαθητές που το έχουν κάνει και έχουν πετύχει κιόλας, αλλά δεν είναι ο γενικός κανόνας».

(πηγή: http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&artid=87428&ct=1)